Hos Trygge Institutioner bygger vores pædagogiske principper på anerkendelse og selvhjulpenhed, og at vi tager hensyn til det enkelte barns behov. I det daglige arbejder vi med at skabe nærvær og omsorg for det enkelte barn og vi deler rundhåndet ud af knus og kram.

Vi fokuserer på et varmt og tæt samarbejde med jer forældre om jeres barn, samtidig med at vi har overblik over børnegruppens behov. Jeres barn får hos Trygge mulighed for at udvikle sig i egen rytme og får støtte til det der kan være svært. Vi støtter børnene i at være selvhjulpne f.eks. ved at opmuntre dem på puslebordet til at hive strømperne af selv. De får også muligheden for at hælde mælk op af små kander, og i det hele taget mener vi at børn kan meget mere end vi voksne går og tror.
Vi mener at børn er værdifulde i sig selv og vil arbejde dagligt på at give børnene muligheder for at udvikle et sundt og stærkt selvværd.

Når jeres barn starter hos Trygge, tilstræber vi at der er én voksen med det overordnede ansvar. Hun der trøster barnet, spiser med det og putter det. Det giver størst mulig tryghed for barnet og for jer, at det hver dag er den samme I henvender jer til.


Pædagogik og aktiviteter i løbet af en typisk dag
Vi holder morgensamling hver dag med sange og fagter hver morgen, hvor børnene også får lidt frugt at spise. Op ad formiddagen skal vi ha´ det sjovt. Vi spiller musik, laver rytmik og pjasker med vand, mudder, og maling. Vuggestuebørn bruger alle sanser, og dem vil vi støtte hver dag. Vi går ture i nærområdet med klapvogn, og når børnene kan gå selv, går de ved siden af. For den 1-2 årige er det at se på tog, eller hoppe i en vandpyt en stor oplevelse og vi prioriterer derfor små ture i små grupper. Det støtter nærværet mellem børn og voksne. Ture til zoo og andre lange ture synes vi skal forbeholdes forældre og bedsteforældre.

Frokost
Frokosten nyder vi sammen, og vi finder det vigtigt at børnene får stimuleret deres sanser under måltidet. Vi spiser derfor også krydret mad, men ikke stærk mad. Børnene spiser selv, og dem der har behov for hjælp og støtte får selvfølgelig det, men det er vigtigt at vi som personale og I som forældre, støtter børnene i at forsøge at spise selv. Vi skærer naturligvis maden ud i småbitte bidder til de mindste.

Personalet sørger for at alle får spist i løbet af dagen, da nogle har måske trængt til en lur før maden og spiser først senere. Vi vil dog tilstræbe at måltidet er en fælles oplevelse. Det at spise sammen allesammen er en rigtig god social læring, som vi gerne vil støtte.

Inden børnene skal sove bliver de skiftet og vi gør denne tid til en hyggestund.
Vi mener, at børn lærer meget hver dag og i kraft deraf, har de brug for søvn.

Middagssøvn
De fleste børn sover efter frokost (børnene bliver puttet mellem kl 11 og 12) og til de vågner. Dog vækker vi børnene hvis de sover længere end til kl 15.00 – naturligvis med individuelle forbehold. Vi har erfaret at mange forældre har svært ved at få deres børn i seng om aftenen, hvis de sover meget længere end til kl 15.00.
Skulle dit barn dog have særlige sove-behov finder vi ud af det i fællesskab og hen ad vejen. Små børn sover jo ofte 2 lure og her tager vi netop en individuel snak og et individuelt hensyn.

Eftermiddagen
Når børnene vågner, er der eftermiddagsmad, lidt at drikke og mere sjov. I modsætning til mange kommunale institutioner, vil vi gerne lave en kultur hvor der ikke er gå-hjem-stemning i huset efter kl. 14, men også lave små aktiviteter om eftermiddagen.

Vi sørger for at I har mulighed for at spørge til barnets dag – se udstillinger af malerier osv. Vi har meget at fortælle og derfor vil vi også skrive dagens begivenheder i vores bog på opslagstavlen.

Når I henter
Når i henter jeres barn skal vi gøre jer opmærksom på, at det er JER som forældre der bestemmer at ”NU skal vi hjem”. Et vuggestue-liv er fyldt med skæg og udfordringer både socialt og fysisk, og barnet trænger også til bare at komme hjem og nyde godt af forældres nærvær og roen.