Dagligdagen i Trygge Institutioner

Den bedste dag

I Trygge Institutioner sigter vi efter, at vores børn har den bedste dag, hver dag, men da alle børn er forskellige, hvad kendetegner så ‘Den bedste dag’?

Dejlig start

Med morgensamling med sange og fagter, hvor børnene også får lidt frugt at spise

Sjov formiddag

En formiddag med sjov, hvor vi spiller musik, laver rytmik og pjasker med vand, mudder, og maling.

Spændende oplevelser

En dag, hvor vi i små grupper går ture. Det er en stor oplevelse at se på tog, eller hoppe i en vandpyt.

Godt selskab

En dag i selskab med glade voksne, der viser tillid og nærvær, og altid har overskud til at give et knus og et kram.

Rolig afslutning

En dag hvor både aflevering og afhentning har været rolig og tryg for både barn og familie.

Og meget mere

…alt det og meget mere, giver hver dag børnene ‘Den bedste dag’.

Dagligdagen i vuggestuen

Pædagogik og aktiviteter i løbet af en typisk dag
Hver dag holder vi morgensamling ude på stuerne kl.9.00, hvor vi synger sange og taler om, hvad der skal ske i dag, samtidigt med at vi spiser lidt frugt og brød og drikker en tår vand. Op ad formiddagen skal vi ha´ det sjovt. Vi spiller musik, laver rytmik og pjasker med vand, mudder, og maling. Vuggestuebørn bruger alle sanser, og dem vil vi støtte hver dag. Vi går ture i nærområdet med klapvogn, og når børnene kan gå selv, går de ved siden af. For den 1-2 årige er det at se på tog, eller hoppe i en vandpyt en stor oplevelse, og vi prioriterer derfor små ture i små grupper. Det støtter nærværet mellem børn og voksne. Ture til zoo og andre lange ture synes vi skal forbeholdes forældre og bedsteforældre.

Frokost
Frokosten nyder vi sammen, og vi finder det vigtigt at børnene får stimuleret deres sanser under måltidet, og vi spiser derfor også krydret mad. Børnene spiser selv, og dem der har behov for hjælp og støtte får selvfølgelig det, men det er vigtigt, at vi som personale og I som forældre støtter børnene i at forsøge at spise selv. Vi skærer naturligvis maden ud i små bidder til de mindste.

Personalet sørger for at alle børn får spist i løbet af dagen. De allermindste børn har måske trængt til en lur midt i morgensamlingen eller frokosten og de spiser derfor senere, vores personaler vil altid sørge for at tage mad fra til dem. Børn har forskellige rytmer, og de skal nok på et tidspunkt ramme daginstitutionens rytme i takt med at de bliver større.

Vi prioriterer at måltidet er en fælles oplevelse og det at spise sammen er fuld af social læring, som vi gerne vi støtte.

Middagssøvn
De fleste børn sover efter frokost (børnene bliver puttet mellem kl. 11 og 12) og til de vågner. Dog vækker vi børnene hvis de sover længere end til kl. 15.00 – naturligvis med individuelle forbehold. Vi har erfaret, at mange forældre har svært ved at få deres børn i seng om aftenen, hvis de sover meget længere end til kl. 15.00.

Skulle dit barn dog have særlige sove-behov finder vi ud af det i fællesskab og hen ad vejen. Små børn sover jo ofte 2 lure og her tager vi netop en individuel snak og et individuelt hensyn.

Eftermiddagen
Når børnene vågner, er der eftermiddagsmad, lidt at drikke og mere sjov og leg. Vi vil gerne have en kultur, hvor der ikke er gå-hjem-stemning i huset efter kl. 14, derfor forsøger vi også at lave lave små aktiviteter om eftermiddagen på stuerne eller på legepladsen.

Vi sørger for at I har mulighed for at spørge ind til barnets dag på daglig basis, altså den lille snak der foregår når I henter jeres barn. I får også mulighed for, i huset, at se de fine ting jeres børn laver i vores institutioner. Vi laver løbende små udstillinger lokalt på stuen, så børnene og de voksne kan tale sammen om dem. I kan også følge med i projekterne på Famly via den dagbog som stuerne sender ud til jer.

Dagligdagen i børnehaven

At være barn i vores børnehaver skal være en god oplevelse. Vi ser børn som kompetente medborgere, der har lige så meget ret til at have egne meninger som de voksne.

De voksne er tydelige og sætter grænser, men vi skælder ikke ud. Vi skal lære børnene at løse konflikter på en ordentlig måde og give kys og kram. Børn spejler sig i de voksne, og vi vil gøre alt for at være gode forgangsbilleder, så der er et godt miljø for alle store og små. I vores institutioner skal børnene have oplevelser, der udvikler, sætter tanker i gang og inspirerer til leg.

Børn er nysgerrige, og de vil gerne vide, hvordan tingene hænger sammen. Det vrimler med spørgsmål i børns leg, og det gælder for os om at se disse spørgsmål og støtte dem.

Udover at vi som personale skal have følere ude, når børnene leger, så er vores morgensamling også et godt sted at finde ud af, hvad der optager børnegruppen lige nu. Der er taletid til alle, og emner kan diskuteres med hele gruppen på demokratisk vis. Vi tror på, det er sjovest at være med, hvis man selv har været med til at bestemme. Et projekt kan vare alt fra en uge til flere måneder, alt efter hvor omfattende det bliver, og hvor mange sidespor der kommer undervejs. Der er jo forskel på, om det handler om myrer eller superhelte. Men der kan rent faktisk udspringe mange spændende sideprojekter fra en myre.

På tur
Ture ud af huset kan vi godt lide. Vi har dejlige nærmiljøer inden for kort afstand fra alle vores institutioner. Vi tager på tur minimum en gang om ugen, og ellers er det afhængig af, hvilket emne vi arbejder med for tiden. Det er det pædagogiske, der er fokus på, når vi planlægger ture, så ture til Tivoli, Zoologisk have osv. er forbeholdt familien, med mindre det har relevans for lige præcis vores fokus.

Sund kost til voksende børn

At børn får sund mad og drikke mens de er i institution har stor betydning for deres trivsel og udvikling. Hos Trygge Institutioner prioriterer vi sund og nærende mad højt, da vi ønsker de bedste forudsætninger for vores børn. Vores mad skal være nærende, lækker og varieret, og vigtigst af alt børnevenlig. Vi ønsker, at børnene skal have gode smags oplevelser og at måltidet er en hyggelig samlingsstund. Vi vægter et bæredygtigt indkøb og gerne økologiske indkøb højt.

Pædagogikken i måltidet

Frokosten nyder vi sammen, og vi finder det vigtigt, at børnene får stimuleret deres sanser under måltidet. Vi spiser derfor også krydret mad i Trygge Institutioner. Børnene spiser selv, og dem der har behov for hjælp og støtte får selvfølgelig det, men det er vigtigt, at vi som personale og I som forældre støtter børnene i at forsøge at spise selv. Vi skærer naturligvis maden ud i små bidder til de mindste.

Personalet sørger for, at alle børn får spist i løbet af dagen, da nogle måske har trængt til en lur før maden og spiser først senere. Vi vil dog tilstræbe, at måltidet er en fælles oplevelse. Det at spise sammen alle sammen er en rigtig god social læring, som vi gerne vil støtte.

Vi drikker typisk mælk om eftermiddagen og vand til frokost og morgensamling.

Trygge Institutioners køkken

I vores køkken på Giraffen på Amager arbejder Rosa og Dilek fra tidlig morgen med at lave mad til alle Trygges børn og ansatte.

I Trygges produktionskøkken har vi fokus på indkøb af klimavenlige varer, ligesom vi har fokus på at lave varierende menuplaner med de varer der er i sæson.

Det er vigtig for os at der er variation hen over ugens menu, dvs. at vi har en grøddag, suppedag, kød dag, smør-selv dag, fiskedag og en vegetardag. Maden ser appetitlig ud og rummer forskellige elementer, blødt, sprødt, surt og sødt, så børnene får mod på og lyst til at smage maden.

Følg meget gerne køkkenet på instagram profilen: @DenMadViSpiser.Trygge

Indkøring

At skulle passes udenfor hjemmet er altid en stor ting for børnene, også selvom man har prøvet at blive passet af bedsteforældre eller gode venner. Derfor bruger vi en uge sammen med jer, til indkøring af jeres barn. Nogle børn kræver lidt længere indkøring, men det tager vi en snak om når I starter hos os, og vi ser hvordan jeres barn reagerer i løbet af ugen. Selvom begge forældre synes, at det er hyggeligt at se, hvordan barnet klarer sig under indkøringen, anbefaler vi at det kun er én af jer, hvis det er muligt, som kører barnet ind den første uge. Vi prioriterer, at det er en fast medarbejder fra stuen der tager imod barnet hver dag under indkøringen. På den måde gør vi barnet fortrolig med den ansatte, ligesom barnet vænner sig til de mange nye lyde, lugte og indtryk.

 

ET EKSEMPEL PÅ EN INDKØRING

1. dag: Kl. 09.00 kommer I sammen med barnet og bliver i institutionen en times tid.

2. dag: Kl. 9.00 kommer I sammen med barnet og bliver lidt længere end på dag 1. I dag kan I prøve at holde jer lidt i baggrunden og drikke en kop kaffe/the i personalestuen, mens jeres barn leger sammen med os på stuen. Alt dette guider de ansatte jer om og vil være en vurdering ift. barnets reaktion.

3. dag: Kl. 9.00 kommer I sammen med barnet og i dag prøver vi at sige farvel til mor/far. I kan fx gå en tur, eller hvad I nu kan finde på, som ikke er for langt væk fra os. Så ringer vi til jer, når vi synes, at jeres barn har brug for at se jer igen. Dette vil være inden kl. 12.00, da barnet først skal prøve at sove i institutionen den efterfølgende dag.

4. dag: Kl. 9.00 kommer I sammen med jeres barn, så siger vi farvel stille og roligt, og i dag skal barnet prøve at sove i institutionen. Vi vil så ringe til jer, når jeres barn er vågnet og har fået lidt at spise og drikke. Dagen vil typisk slutte kl. 14.00 – 15.00 (selvfølgelig afhængigt af om barnet sover), da det er første hele dag barnet er hos os.

5. dag: Kl. 9.00 kommer I sammen med barnet. I dag skal vi prøve at lave en almindelig dag for barnet, som den vil se ud fremover. Så vi siger farvel til mor eller far, og så kommer I tilbage og henter barnet, som I ville gøre normalt. Vi ringer selvfølgelig altid til jer, hvis jeres barn er eller bliver ked af det og har brug for jer 🙂